مقالات لیزر

آشنایی با لیزر دی اکسید کربن | بهترین روش صحیح کار کردن با لیزر دی اکسید کربن چگونه است؟

آشنایی با لیزر دی اکسید کربن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آشنایی با لیزر دی اکسید کربن

آشنایی با لیزر دی اکسید کربن چگونه است؟در طی سالیان گذشته پیشرفت های بسیاری در زمینه تکنولوژی پزشکی و بخصوص شاخه زیبایی آن مشاهده شده است.

لیزر دی اکسید کربن نیز یکی از بی نظیر ترین و موثر ترین تکنیک ها جهت برطرف نمودن مشکلات پوستی است. به جرات می توان این نوع لیزر را نسل جدید لیزرها دانست. زیرا با توجه به ویژگی های خاصی که دارد عوارض استفاده از آن حداقل ممکن است.

آشنایی با لیزر دی اکسید کربن

لیزر دی اکسید کربن چیست؟

اگر آشنایی با لیزر دی اکسید کربن بخواهیم بدانیم یکی از جدید ترین و مناسب ترین فناوری ها است. این نوع لیزر را لیزر گازی نیز می نامند و به وسیله تخلیه الکتریکی عمل می کند.

همچنین انتظار می رود استفاده از این نوع لیزر در بخش پزشکی شکل جدیدی به خود بگیرد. زیرا بسیاری از پزشکان متخصص به دنبال استفاده از آن به جای بخیه های سنتی برای بستن برش های پوستی می باشند.

شگفت زده خواهید شد اگر بدانید مهم ترین کاربرد لیزر دی اکسید کربن در صنعت است. دلیل این امر هم قابلیت ها و توانایی تولید آن در توان و ظرفیت های بالا است.

لازم به ذکر است که ترکیبات این لیزر شامل ۱۰ درصد co2، ۱۰ درصد نیتروژن و ۸۰ درصد باقی مانده هلیوم می باشند.

کاربردهای لیزر دی اکسید کربن

لیزر دی اکسید کربن کاربردهای بسیاری برای زیبا نمودن پوست و درمان مشکلات آن دارد. از جمله مهم ترین این کاربردها عبارتند از:

۱: برطرف کردن جای زخم و اسکار ناشی از آکنه و جوش و عمل های جراحی

۲: رفع چین و چروک نواحی صورت

۳: برطرف ‌کردن افتادگی و شلی پوست

۴: درمان ضایعات عروقی یا تلانژکتازی

۵: درمان زگیل های ایجاد شده به دلیل قرارگیری در معرض نور یا کراتوز ها

۶: رفع بزرگی بینی به دلیل بیماری روزاسه

۷: درمان التهاب لب یا کی لیت

۸: رفع هر نوع اختلال پوستی که به دلیل تابش آفتاب یا سولاریوم اتفاق افتاده باشد

انواع لیزر دی اکسید کربن

لیزر دی اکسید کربن به دو شکل اسکنری و استیمپی وجود دارند. در نوع استیمپی به دلیل بالا بردن حرارت موضعی و اعمال همه دات ها در زمانی مشخص می توان درمان ضایعات هایپر پیگماتی را انجام داد.

نحوه عملکرد نوع اسکنری به این صورت است که دو آینه روی دو موتور با حساسیت بالا به کمک اسکنر قرار داده می شوند.

سپس ستون های تخریب کننده موجود به صورت مکرر در پوست ایجاد شده و به کمک الگوهای تابشی درمان ضایعات صورت می پذیرد.

برتری قابل توجه لیزر CO2 نسبت به سایر لیزرها

برتری بارز و قابل توجه لیزر دی اکسید کربن نسبت به سایر لیزرها بهره گیری از موتورهای اسکنر قدرتمند است. با استفاده از این امتیاز و قابلیت ویژه امکان تغییر دادن فاصله مابین دات ها و گسترش سطح لایه برداری امکان پذیر خواهد شد.

آشنایی با لیزر دی اکسید کربن

نحوه عملکرد لیزر دی اکسید کربن

نحوه عملکرد لیزر دی اکسید کربن به این شکل است که ابتدا دستگاه پرتو، دی اکسید موجود را تحویل می گیرد. سپس آن را طی فرایندی به طیف بسیار وسیعی از پرتو های نوری کوچک تبدیل می کند.

این پرتوهای ریز و ظریف به لایه عمیق پوست تابانده شده و در آن نفوذ می کنند و شیارهای باریکی را در پوست ایجاد می کنند. سپس پوست شیارهای به وجود آمده را با تولید سلول های جدید ترمیم می کند.

گرمای وارد شده به لایه های عمیق پوست که توسط لیزر دی اکسید کربن تولید می شود سبب تحریک سلول ها برای تولید کلاژن می شود.

در طول درمان با این لیزر باید از جریان هوای سرد بر روی پوست استفاده شود تا مشکلی برای بیمار به وجود نیاید. این امر سبب می شود تا سلول ها به شکل قدرتمندتری رشد نمایند و بافتی زیبا، صاف و یکدست را در پوست ایجاد کنند.

فرایند استفاده از لیزر دی اکسید کربن معمولا نیم ساعت تا چهل دقیقه به طول خواهد انجامید. در واقع در طول درمان از انرژی نوری فوق پالس بهره گرفته می شود تا به صورت مکرر و به کمک اسکن منفجر شود.

انفجار پالس یا همان انرژی نوری باعث از بین رفتن لایه های بیرونی و آسیب دیده پوست می شود. بعد از تخریب این لایه ها لیزر فرایند تولید سلول ها را آغاز می کند تا پوستی جدید را جایگزین پوست آسیب دیده کند.

مزایای استفاده از لیزر CO2

بارزترین مزیت استفاده از لیزر دی اکسید کربن کوتاه بودن دوره نقاهت بعد از درمان با آن است. همچنین احساس درد بسیار اندک و ناچیز حین درمان و عدم ایجاد زخم بر روی پوست و عدم نیاز به بیهوشی از دیگر فواید و مزایای استفاده از این نوع لیزر می باشند. از طرفی استفاده از این لیزر باعث می شود تا پروسه کلاژن سازی مولکول ها بهتر انجام شود.

لازم به توضیح است که لیزر دی اکسید کربن دارای قابلیت لایه برداری و تحریک پذیری بسیار بالایی است. اقدامات اولیه جهت استفاده از لیزر دی اکسید کربن: برای استفاده از لیزر دی اکسید کربن نیازی به انجام هیچ گونه اقدام اولیه و آماده سازی نیست. همانقدر که فرد قبل از حضور در کلینیک پوست خود را تمیز نماید و آن را از هر گونه آلودگی پاک کند کافی است.

چه افرادی از انجام لیزر دی اکسید کربن منع شده اند؟

استفاده از لیزر دی اکسید کربن برای افرادی که بر روی پوست خود دارای جوش های چرکی و ملتهب و زخم های باز هستند توصیه نمی شود.

همچنین داشتن جای اسکار های تازه که هنوز ملتب و متورم هستند نیز مانعی دیگر برای استفاده از این لیزر به شمار می آیند. به طور کلی افرادی که شاهد چنین مواردی بر روی پوست خود هستند باید تا بهبودی کامل از انجام لیزر خودداری کنند.

اقدامات مراقبتی بعد از انجام لیزر دی اکسید کربن

از جمله اقدامات مراقبتی بعد از انجام لیزر دی اکسید کربن عبارتند از:

۱: تا ۲ هفته بعد از انجام لیزر باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرد.

۲: از کرم های ضد افتاب مناسب با تجویز پزشک استفاده کرد.

۳: از قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم یا سرد پرهیز کرد.

۴: از شستشوی صورت با آب گرم و شوینده های قوی به مدت ۴ هفته خودداری کرد.

سخن آخر: لیزر دی اکسید کربن هیچ گونه عوارض خطرناک و دائمی برای افراد به دنبال ندارد با این حال بهتر است در انجام آن احتیاط کرد.

با این حال مشورت پزشک متخصص و آگاهی از نحوه انجام لیزر و کسب اطلاع از نتیجه نهایی جزء موارد ضروری به شمار می آیند. پیشنهاد ما برای شما خرید دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس با قیمتی متفاوت و با شراط خوب است.

ادامه
میکرودرم پوست چیست؟ چه کارایی دارد؟ | محاسن و معایب آن بعلاوه مشخصات و ویژگی ها + قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا